Uit onderzoek is gebleken dat het aantal mensen met een burn-out tijdens de pandemie drastisch is toegenomen. Dat heeft natuurlijk verschillende oorzaken, want zo gezellig was die pandemie niet. Dus voor veel mensen is het een disbalans in de vitaliteit geweest, het gebrek aan sociale contacten of fysieke beweging. Maar nu we allemaal weer terug naar kantoor gaan, kan het zeker geen kwaad om wat aanpassingen te maken. Voorkomen is immers beter dan genezen, en er is veel mogelijk om een werkomgeving te creëren die de kans op een burn-out kan verlagen.
Wat is een burn-out?
Kort samengevat is een burn-out een lichamelijke reactie wanneer je geestelijk en lichamelijk langdurig onder druk staat. Dit komt dus veel voor in de werkomgeving, door deadlines en de druk die mensen voelen om hun werk zo goed, efficiënt en snel mogelijk af te krijgen.
Uiteraard zijn er ook andere factoren die hieraan bij kunnen dragen, zoals een stressvolle thuissituatie met een ziek familielid bijvoorbeeld. Maar dat neemt niet weg dat aanpassingen aan de werkomgeving altijd de moeite waard zijn, om een stressvolle omgeving te veranderen in een prettige werkomgeving waar mensen geen dagelijkse druk voelen en hun ei kwijt kunnen. Hier een aantal tips.
1. Zorg voor open communicatie
Helaas is het niet altijd vanzelfsprekend dat alles op de werkvloer bespreekbaar is. Of misschien is het wel zo, maar voelen medewerkers dit toch niet helemaal. Zeker wanneer ze uit een situatie komen waarbij dit niet het geval was, zal het een flinke stap zijn om situaties te bespreken. Zorg dat het duidelijk is dat de deur open staat en dat ze met problemen bij hun leidinggevenden of HR-afdeling terecht kunnen. Dat er wordt geluisterd en dat jullie bereid zijn om samen na te denken over een oplossing.
Dit kan bijvoorbeeld heel simpel zijn over de werkdruk, te veel werk opgelegd krijgen en personeelsleden die het lastig vinden om aan te geven dat ze al veel op hun bordje hebben. Het is logisch dat je niet altijd weet waar iemand al mee bezig is, dus er is niks mis mee om aan te geven dat je het al druk hebt. Maar weet jouw personeel dat ook? Maar ook persoonlijke situaties die de efficiëntie van het werk kunnen beïnvloeden, zoals een ziek familielid, een scheiding of een andere emotioneel zware situatie. Als ze hier over kunnen praten, zullen ze minder druk voelen wanneer ze even niet zo hard kunnen werken als anders.
2. Zorg voor betrokkenheid
Stel je voor dat je ontzettend hard voor een bedrijf werkt, maar nooit ziet wat het resultaat van je harde werk is. Waar doe je het dan voor? De meeste medewerkers vinden het leuk om de resultaten van hun werk te zien. Dat is bij de ene afdeling natuurlijk veel meetbaarder dan voor de ander, maar het delen van resultaten geeft een saamhorigheidsgevoel. Het gevoel dat jullie met z’n allen zo hard hebben gewerkt voor die fantastische kwartaalcijfers. Deel ze dus eens met je personeel.
Wil je ze nog meer betrekken bij het bedrijf? Vraag dan eens om input. Het feit dat iemand niet op de marketingafdeling werkt, betekent niet dat ze niet mee kunnen denken over een campagne die voor hen stimulerend zou zijn. Het zou zomaar kunnen zijn dat een deel van je personeel ook je doelgroep is, en hele heldere inzichten kan bieden waar de rest van het team niet op zou komen.
3. Zorg voor laagdrempelige contactmogelijkheden
4. Knoop zelf het gesprek aan
Je kunt nog zo je best doen om het voor mensen duidelijk te maken dat de deur altijd open staat, maar voor sommigen is het nu eenmaal lastig om bepaalde dingen te bespreken. Ze kunnen zich onzeker of bezwaard voelen, waardoor ze hun problemen voor zichzelf houden. Ga daarom zelf ook regelmatig het gesprek aan en zorg dat je op de hoogte bent van wat er speelt. Het liefst wil je natuurlijk voorkomen dat iemand slecht gaat presteren, want dan ben je misschien al te laat. Daarom is het belangrijk om goed contact te houden met de werknemers zodat ze goed op tijd kunnen aangeven dat er iets speelt. Maar spreek zeker ook iemand aan die veranderingen in gedrag vertoond of minder goed presteert dan normaal, want de kans is groot dat er iets dwars zit wat nu nog op te lossen valt.