085 047 0327

5 Tips voor meer vitaliteit op de werkvloer

Om je werk goed uit te kunnen voeren, moet je goed in je vel zitten. Je hebt vast ook wel gemerkt dat je met een heftige verkoudheid minder voor elkaar krijgt. Of dat wanneer je in je privé situatie door een zware periode gaat, dat je moeite hebt om je te concentreren. Eigenlijk hebben alle onderdelen van je leven, dus zowel de fysieke als mentale gezondheid, als je sociale leven en je persoonlijke normen en waarden, invloed op alles wat je doet. Dit noemen we vitaliteit en als deze factoren niet in balans zijn, kan dat dus effect hebben op je werk. Hoe kun je zorgen voor meer vitaliteit op de werkvloer? We geven 5 tips.

Wat is vitaliteit?

Vitaliteit draait om 4 pijlpunten:
– Fysieke gezondheid – eet je gezond, slaap je genoeg, krijg je voldoende beweging?
– Mentale gezondheid – heb je veel aan je hoofd, ga je door een vervelende situatie of heb je last van stress? Maar ook je zelfvertrouwen.
– Sociaal-emotionele gezondheid – kun je je goed verplaatsen in je medemens en kun je zelf goed omgaan met feedback? Of is er wrijving met de mensen om je heen?
– Spirituele gezondheid – je normen en waarden en daarmee motivatie om taken uit te voeren.


We leggen dit hier uitgebreider uit. Maar kort samengevat is vitaliteit de balans tussen deze 4 punten. Als je last hebt van stress, kun je je mogelijk ook sneller gaan irriteren aan die ene collega. En als je moe of ziek bent, lijkt je baan misschien even niet zo belangrijk en mis je de motivatie om door te gaan. Als dus 1 van deze punten verzwakt is, kan dat effect hebben op de andere punten. Als dit een keer een dag is, is dat natuurlijk niet zo’n probleem. Maar als de balans niet wordt hersteld, gaat het je leven beïnvloeden en dus ook je werk. De vitaliteit op de werkvloer verbeteren, moet dus in het teken staan van het verbeteren van al deze punten. Hiermee kun je ziekteverzuim tot 66% verlagen, blijkt uit onderzoek! Investeren in vitaliteit op de werkvloer is dus zeker de moeite waard.

Tip 1: Laat vitaliteit een keuze zijn

Geef je personeel de mogelijkheid om aan hun vitaliteit te werken, zonder verplichting. Door bijvoorbeeld een bedrijfslunch te regelen waarbij enkel supergezonde voeding wordt geserveerd, wordt een gezonde levensstijl opgedrongen. Het personeel kan dan juist het gevoel hebben dat ze geen keuze hebben, terwijl je eetgewoonten niet iets zijn waar je werkgever iets over heeft te zeggen. Dit kan dus juist voor een verstoring in de spirituele gezondheid zorgen. Maar door bijvoorbeeld fruit in de kantine te zetten, een korting voor de sportschool te regelen, gratis yoga sessies op maandag ochtend of een fietsenplan, wordt het gemakkelijker gemaakt om die gezonde keuzes te maken en worden er juist drempels weggehaald. Vraag ook om input van het personeel, laat ze zelf aangeven wat ze nodig hebben.

Tip 2: Houd rekening met iemands persoonlijke situatie

Door je personeel de mogelijkheid te geven om hun persoonlijke problemen te bespreken, verbeter je de samenwerking. Zowel de spirituele gezondheid als de sociaal emotionele gezondheid kan zo verbeterd worden, omdat ze zich gehoord voelen. Maar het help jou als werkgever ook om je personeel beter te begrijpen. Als iemand opeens wat langzamer werkt of wat steekjes laat vallen, en je weet dat die persoon net een familielid is verloren of in scheiding ligt, kun je zelf passende actie ondernemen. Misschien kan een collega tijdelijk wat taken overnemen om de werkdruk wat te verlagen, tot ze zich mentaal weer sterker voelen en dan ook weer meer gemotiveerd zijn om een andere collega uit de brand te helpen.

Tip 3: Geef ruimte voor ontspanning

In de meeste bedrijven zitten we het merendeel van onze werkdag, wat onze fysieke gezondheid niet ten goede komt. Toch voelen we vaak de druk om onze 8 uur vol te maken met hard werk, in plaats van regelmatig even een pauze te nemen. Terwijl zo’n pauze juist kan zorgen voor een flinke energie boost, waardoor je de tijd daarna een stuk efficiënter gebruikt. Geef hier ruimte voor door bijvoorbeeld een ruimte beschikbaar te stellen voor een momentje voor jezelf of een ruimte waar wat sport attributen liggen zodat je even wat actiefs kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan stretch banden, een yoga mat of een springtouw. Een fijne buitenruimte met planten werkt ook heel goed, omdat dit het gevoel opwekt van even in de natuur zijn. Geef dus vooral ook de ruimte om wat vaker een korte pauze te nemen, in plaats van alleen maar een half uur voor de lunch.

Tip 4: Zorg voor een fijne werkplek

In de afgelopen jaren zijn zogenaamde kantorentuinen steeds populairder geworden. Vaak zijn dit grote open ruimtes waar je weinig privacy hebt, weinig groen te vinden is en je elke keer als er iemand langs loopt weer van je werk wordt gehaald. Inmiddels is er veel discussie over deze kantoorruimtes, omdat ze voor veel mensen voor veel afleiding zorgen en daarbij niet bijzonder erg motiveren. Nu we allemaal vanuit huis hebben gewerkt, hebben veel werknemers waarschijnlijk een eigen idee van een fijne werkplek. Ga eens in overleg met je eigen personeel om te ontdekken hoe zij graag werken en hoe je je kantoor tot een fijne omgeving maakt. Voor sommigen betekent dat de mogelijkheid om in een eigen ruimte te gaan zitten zonder afleiding, voor anderen is meer aankleding belangrijk, zoals planten en kleur. Planten zijn overigens sowieso goed voor onze gezondheid, omdat veel planten de lucht kunnen zuiveren of bijvoorbeeld bijdragen aan een goede vochtbalans. Dit stimuleert dus ook de fysieke gezondheid.

Tip 5: Bied je personeel een uitdaging

Niet iedereen hoeft manager te worden. Maar jarenlang dezelfde baan uitvoeren, zonder ook maar enige ontwikkeling, wordt op den duur saai. Verveling zorgt er eigenlijk altijd voor dat de motivatie wegvaagt en de prestaties dalen. Geef je personeel daarom uitdagingen om zichzelf te blijven ontwikkelen. Zelfs al is het in dezelfde functie of met een cursus die niks met de huidige functie te maken heeft. Door ze de mogelijkheid te geven om iets nieuws te leren, krijgen mensen weer meer plezier in hun werk. Zelfs als dat werk nog steeds hetzelfde werk is. Een budget voor cursussen kan hier bijvoorbeeld bij helpen. Dat kan dan een functie relevante cursus zijn, maar bijvoorbeeld ook een creatieve cursus die ze in de avonduren kunnen uitvoeren. Dit kan ontzettend stress verlagend werken en kan iemand een positievere kijk op hun werk geven, omdat ze dat soort mogelijkheden krijgen.

Delen

Meer posts

Uit onderzoek is gebleken dat het aantal mensen met een burn-out tijdens de pandemie drastisch is toegenomen.
Volgens de burn-out poli zijn er maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders met burn-out klachten. Die cijfers nemen ook nog eens flink toe en zorgen momenteel
Wanneer een werkomgeving niet ergonomisch is, kunnen er ongelukken gebeuren of je kun je mentale of fysieke klachten krijgen. Maar hoe zorg je er nu
Een PMO is een preventief onderzoek om de gezondheid in de gaten te houden. De inhoud van het onderzoek verschilt, maar kan bijvoorbeeld een bloedonderzoek,
Ergonomisch werken, mogelijk een heel onbekend begrip maar ontzettend belangrijk. En zodra ik je uitleg wat het betekent, kun je waarschijnlijk een aantal dingen opnoemen
Om je werk goed uit te kunnen voeren, moet je goed in je vel zitten. Je hebt vast ook wel gemerkt dat je met een

Van onze blog