085 047 0327

7 Tips om een burn-out te voorkomen

Volgens de burn-out poli zijn er maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders met burn-out klachten. Die cijfers nemen ook nog eens flink toe en zorgen momenteel voor zo’n 5% ziekteverzuim. Voor grote bedrijven is dit zelfs 9 tot 11%! Dat zijn flinke cijfers, en als deze klachten niet serieus genomen worden, wordt het alleen maar erger. Wij willen dat graag helpen voorkomen, dus hebben we een aantal tips verzameld die kunnen helpen een burn-out te voorkomen.

1. Ga naar huis als het tijd is

We hebben vaak de neiging om “nog even iets af te maken”. Nu is dat sporadisch niet zo’n probleem, vooral als je weet dat je het dan ’s avonds naast je neer kunt leggen, omdat het af is. Maar het wordt een probleem als we dit regelmatig doen. En “even iets afmaken” onopgemerkt verandert in 2 uur extra werk per week. En waarom? Doe je dit voor je eigen gemoedstoestand omdat je het afgerond hebt, of omdat “end of day” als een wolk boven je hoofd hangt? Waarschijnlijk het tweede. Wat zorgt voor stress maar ook voor een mindere kwaliteit aan werk. En ik kan je garanderen dat niemand om half 6 nog achter z’n computer zit te wachten op jouw afgeronde opdracht. Die wordt echt de volgende dag pas bekeken. Dus je kunt ook ’s ochtends, fris uitgerust en met nieuwe concentratie afmaken.

2. Stel je grenzen en vraag om hulp

Heb je het gevoel dat je to do lijst alleen maar langer wordt? Dan is het tijd om aan de bel te trekken. Jij bent de enige die overzicht heeft in hoeveel je te doen hebt en hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. Collega’s en managers die jou taken geven, kunnen niet weten hoeveel je al op je bord hebt. Jij bent dus de enige die aan kan geven dat het teveel is, en dat is niks om je voor te schamen.
Dit betekent niet dat jij je werk niet goed genoeg doet. Het betekent simpelweg dat anderen geen volledig inzicht in jouw taken hebben. Het is dus aan jou om aan te geven dat je vol zit en wellicht kan een collega het dan oppakken. Of jullie kunnen samen door het takenlijstje lopen en vaststellen welke taken prioriteit hebben en welke kunnen wachten. Je hoeft niet overal ja op te zeggen, als het onrealistisch is. Stel je eigen grenzen en vraag anderen om hulp als het teveel is.

3. Neem voldoende pauzes

Uren aaneengesloten werken, zonder onderbreking, doen ons meer kwaad dan goed. Onze concentratie neemt af, we raken vermoeid en het kan lichamelijke klachten veroorzaken. Bovendien is de kans groot dat je weer bent vergeten te lunchen, dus je gezondheid heeft er ook onder te lijden. Neem de tijd voor pauzes. Al is het even een kopje koffiedrinken in de kantine, in plaats van achter je bureau. Of een rondje om het gebouw heen, om even de benen te strekken. Beweging en een verandering van omgeving kunnen wonderen doen voor je mentale gezondheid.

4. Zorg voor werk vrije momenten in de week

Sommige bedrijven functioneren natuurlijk 7 dagen per week, zoals ziekenhuizen, hulpdiensten, hotels en tegenwoordig zelfs de klantenservice van je favoriete webshop. Je hebt dan wisselende werktijden, “on call” diensten of je bent de manager die altijd bereikbaar is voor noodgevallen. Het is dan lastig om je werk naast je neer te leggen. Maar zelfs als je wel een 9 tot 5 baan hebt, is het soms lastig om het werk naast je neer te leggen als je niet aan het werk bent. Maar dat zou je wel moeten doen!

Plan daarom momenten in die echt 100% werk vrij zijn. Zet bijvoorbeeld je telefoon uit en ga het huis uit. Door je echt in te stellen op een dag, avond, paar uur zonder werk, geef je jezelf de kans om op te laden.

5. Zorg voor een uitdaging

Eén van de grootste boosdoeners op werk is verveling. De meeste mensen hebben een uitdaging nodig, dus zorg dat je die vindt. Vraag of het mogelijk is om een cursus te doen, mee te kijken met iemand anders om jezelf verder te ontwikkelen of zoek een uitdaging buiten werk. Ga desnoods een pottenbakker les volgen of ga leren bolderen. Maar doe iets nieuws, waar je enthousiast van wordt en waardoor je een uitdaging hebt. Het hoeft dus niet eens op werk te zijn, maar gewoon iets waar je naar uit kunt kijken en wat je gedachten van je stress afhaalt.

6. Zorg voor je fysieke gezondheid

Een gezond lichaam kan meer aan, dat is algemeen bekend. Zorg dus dat je let op je gezondheid. Neem de fiets naar werk, neem de trap in plaats van de lift, vind een sport die je leuk vindt om te doen en zorg dat je gezond eet. Mag je dan nooit eens een pizza? Tuurlijk wel. Maar elke dag moe thuiskomen en pizza bestellen is natuurlijk een slecht idee en maakt je vermoeidheid dan alleen maar erger, omdat je lichaam niet de juiste energie krijgt.

7. Communicatie

Veel mensen hebben de neiging om frustraties op te kroppen tot het te laat is. Zorg dat je dingen bespreekbaar maakt. Heb je nieuwe materialen nodig om je werk goed uit te kunnen voeren? Vraag het. Erger je aan die collega die niks doet, waardoor jij en anderen meer moeten doen? Bespreek het met een leidinggevende. Heb je behoefte aan een rustiger werkplek, maar werk je in een kantorentuin? Vraag of je gebruik kunt maken van een lege vergaderruimte. Wat het ook is, maak het bespreekbaar. Want hoe lekkerder jij in je vel zit, hoe beter jij je werk doet. Daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij. Dus het zal je verbazen hoe meewerkend mensen zullen zijn wanneer je het gewoon vraagt.

Delen

Meer posts

Uit onderzoek is gebleken dat het aantal mensen met een burn-out tijdens de pandemie drastisch is toegenomen.
Volgens de burn-out poli zijn er maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders met burn-out klachten. Die cijfers nemen ook nog eens flink toe en zorgen momenteel
Wanneer een werkomgeving niet ergonomisch is, kunnen er ongelukken gebeuren of je kun je mentale of fysieke klachten krijgen. Maar hoe zorg je er nu
Een PMO is een preventief onderzoek om de gezondheid in de gaten te houden. De inhoud van het onderzoek verschilt, maar kan bijvoorbeeld een bloedonderzoek,
Ergonomisch werken, mogelijk een heel onbekend begrip maar ontzettend belangrijk. En zodra ik je uitleg wat het betekent, kun je waarschijnlijk een aantal dingen opnoemen
Om je werk goed uit te kunnen voeren, moet je goed in je vel zitten. Je hebt vast ook wel gemerkt dat je met een

Van onze blog